Bouwstenen opleiding
  • home
  • Thomas More
    • Missie - Visie - Strategie - Waarden >
      • Missie
      • Visie
      • Strategie
      • Waarden
    • Visie op Onderwijs & Studenten >
      • 7 pijlers en aspiraties
    • Visie op Onderwijs & Onderzoek
    • Visie op Onderwijs & Kwaliteit
  • Opleiding
    • Visie van de opleiding >
      • Internationale ontwikkelingen
      • Aanverwante opleidingen
    • Profiel van de afgestudeerde
    • Opleidingsspecifieke leerresultaten en gedragsindicatoren >
      • Domeinspecifieke leerresultaten (DLR)
  • Leeromgeving
    • Ontwerpprincipes >
      • Constructive Alignment als leidend ontwerpprincipe
      • Design for All
      • Community of Inquiry voor blended leeromgevingen
      • Blended leren
      • Evidence based onderwijs
      • Praktijkgebaseerd
      • Multi- en interdisciplinair
      • Talenontwikkelend
    • Opleidingsprogramma >
      • Didactisch concept
      • Rol van de praktijk
      • Vrije keuzeruimte
      • International window
      • Randvoorwaarden
    • Leerresultaten en leerdoelen >
      • Leerresultatenmatrix
    • Leerinhouden >
      • Kennisbasis
      • 21st Century Skills
      • Internationalisering van het curriculum
    • Studiebegeleiding >
      • Studenten helpen elkaar
      • Studiemethodiekbegeleiding
  • Toetsen
    • Principes toetsbeleid
    • Toetskader
    • Toetsprogramma
    • Toetsmatrix
  • Cocreatie
  • Kwaliteit
    • Kader voor een opleiding
    • Onderwijsspiegel
  • Tools & Practices
Foto

Visie van de opleiding

De visie van de opleiding is een concreet beeld van de toekomst van een opleiding.
De visie van de opleiding is uiteraard in lijn met de missie en de visie van Thomas More.
Ook de visie op onderwijs & studenten is een basisdocument waar de visie van de opleiding bij zal aansluiten.

De visie van de opleiding helpt om met alle medewerkers in dezelfde richting te denken en te werken. Een goede visie inspireert, daagt uit en geeft een duidelijk profiel aan de opleiding.
Het ontwikkelen van een (nieuwe) visie kost tijd. Een visie is geen optelsom van gegevens. Door gebruik te maken van de Domeinspecifieke Leerresultaten (DLR) en de 21st century skills, contacten te leggen met het werkveld en binnen de opleiding veel te brainstormen, kom je gaandeweg tot inzichten. Ook internationale ontwikkelingen en aanverwante opleidingen in andere hogescholen kunnen inspireren.
Vanuit deze verschillende invalshoeken kun je meerdere medewerkers van de opleiding een SWOT-analyse laten maken. Hieruit kan een gemeenschappelijke SWOT resulteren.

Als je eenmaal op het spoor van een goede visie bent, probeer je deze zo helder mogelijk te formuleren. Concrete doelen stellen, helpt. Gebruik ook normale woorden en vermijd containerbegrippen. Zeg gewoon wat je bedoelt.

Foto
Op de intranetpagina's van de verschillende opleidingen kan je de visie van de opleiding terugvinden.
Foto
SWOT-analyse in combinatie met circulair spinnenweb
►
Aangestuurd door Maak uw eigen unieke website met aanpasbare sjablonen.