Visie op onderwijs en onderzoek
Praktijkgericht onderzoek lost vragen uit de beroepspraktijk op en verbetert daardoor het handelen in de praktijk die voortdurend verandert.
Praktijkonderzoek draagt zo bij tot ‘spitspraktijk’ in onze opleidingen.
De onderzoekende professional past immers zijn beroepsmatig handelen voortdurend aan: hij ontwikkelt proactief nieuwe werkwijzen en implementeert deze.
We leiden onze studenten op tot 21-eeuwse professionals, niet tot onderzoekers. Ze leren hun professioneel handelen baseren op up-to-date kennis uit vakgebied en wetenschap en overstijgen daarmee het louter intuïtief en op ervaring gebaseerd beroepshandelen. Ze combineren dus ‘knowing how’ met ‘knowing why’.
Docenten houden hun eigen vakgebied kritisch bij en integreren de laatste wetenschappelijke inzichten in hun handelen. Samenwerking met werkveld leert ons de huidige en toekomstige noden van het werkveld te begrijpen en te beleven, waardoor we voorlopen in onze opleidingen.
Onze onderzoekers detecteren in het werkveld uitdagingen, zoeken oplossingen, testen deze en implementeren ze samen met het werkveld. Ze beperken zich niet tot problemen van vandaag maar anticiperen op de uitdagingen van morgen. Dit leidt tot doorbraakinnovatie en transformatie in het werkveld.
Praktijkonderzoek draagt zo bij tot ‘spitspraktijk’ in onze opleidingen.
De onderzoekende professional past immers zijn beroepsmatig handelen voortdurend aan: hij ontwikkelt proactief nieuwe werkwijzen en implementeert deze.
We leiden onze studenten op tot 21-eeuwse professionals, niet tot onderzoekers. Ze leren hun professioneel handelen baseren op up-to-date kennis uit vakgebied en wetenschap en overstijgen daarmee het louter intuïtief en op ervaring gebaseerd beroepshandelen. Ze combineren dus ‘knowing how’ met ‘knowing why’.
Docenten houden hun eigen vakgebied kritisch bij en integreren de laatste wetenschappelijke inzichten in hun handelen. Samenwerking met werkveld leert ons de huidige en toekomstige noden van het werkveld te begrijpen en te beleven, waardoor we voorlopen in onze opleidingen.
Onze onderzoekers detecteren in het werkveld uitdagingen, zoeken oplossingen, testen deze en implementeren ze samen met het werkveld. Ze beperken zich niet tot problemen van vandaag maar anticiperen op de uitdagingen van morgen. Dit leidt tot doorbraakinnovatie en transformatie in het werkveld.