Bouwstenen opleiding
  • home
  • Thomas More
    • Missie - Visie - Strategie - Waarden >
      • Missie
      • Visie
      • Strategie
      • Waarden
    • Visie op Onderwijs & Studenten >
      • 7 pijlers en aspiraties
    • Visie op Onderwijs & Onderzoek
    • Visie op Onderwijs & Kwaliteit
  • Opleiding
    • Visie van de opleiding >
      • Internationale ontwikkelingen
      • Aanverwante opleidingen
    • Profiel van de afgestudeerde
    • Opleidingsspecifieke leerresultaten en gedragsindicatoren >
      • Domeinspecifieke leerresultaten (DLR)
  • Leeromgeving
    • Ontwerpprincipes >
      • Constructive Alignment als leidend ontwerpprincipe
      • Design for All
      • Community of Inquiry voor blended leeromgevingen
      • Blended leren
      • Evidence based onderwijs
      • Praktijkgebaseerd
      • Multi- en interdisciplinair
      • Talenontwikkelend
    • Opleidingsprogramma >
      • Didactisch concept
      • Rol van de praktijk
      • Vrije keuzeruimte
      • International window
      • Randvoorwaarden
    • Leerresultaten en leerdoelen >
      • Leerresultatenmatrix
    • Leerinhouden >
      • Kennisbasis
      • 21st Century Skills
      • Internationalisering van het curriculum
    • Studiebegeleiding >
      • Studenten helpen elkaar
      • Studiemethodiekbegeleiding
  • Toetsen
    • Principes toetsbeleid
    • Toetskader
    • Toetsprogramma
    • Toetsmatrix
  • Cocreatie
  • Kwaliteit
    • Kader voor een opleiding
    • Onderwijsspiegel
  • Tools & Practices

Toetsprogramma

Elke opleiding concretiseert het toetskader in een toetsprogramma. Een toetsprogramma is een overzicht van alle toetsen in de volledige opleiding. Het toetsprogramma verheldert de relatie tussen de toetsen en:
  • de leerresultaten en leerdoelen,
  • de inhouden (Body of Knowledge and Skills), en
  • de opbouw en structuur van het curriculum.

Het toetsprogramma beschrijft de gewenste situatie inzake toetsen en toont aan dat toetsen in de opleiding een consistent, coherent en transparant geheel vormen. Het  heeft betrekking op de opleiding als geheel en op de opleidingsonderdelen.

De toetsen in een toetsprogramma zijn complementair: ze vullen elkaar aan en zorgen voor de dekking van de opleidingsspecifieke leerresultaten. In een toetsprogramma zijn de formatieve en summatieve functies van toetsing in balans. Aan het eind van het hele toetsprogramma volgt de uiteindelijke beslissing: het wel of niet toekennen van het diploma. Komen tot een goed toetsprogramma vergt overleg en afstemming
Het toetsprogramma biedt een antwoord op vijf basisvragen: 
  • Waarom toetsen?
  • Wat toetsen? 
  • Wie toetst? 
  • Wanneer toetsen? 
  • Hoe toetsen?
►
Aangestuurd door Maak uw eigen unieke website met aanpasbare sjablonen.