De toetsmatrix
Een toetsmatrix is een visuele weergave van de huidige situatie inzake toetsing binnen de opleiding. Het is een inventarisatie van al de toetsen die in de opleiding gebruikt worden. Het bevat de verschillende evaluatie-/ toetsvormen, gekoppeld aan de beoordelaars, het tijdstip van afname, feedback, studielast, doel van de toetsing, enz.
Het toetsschema
Het toetsschema
beschrijft:
- welke leerresultaten worden getoetst (wat de inhoud van de toetsen is)
- welke toetsen de toetsing van het opleidingsonderdeel omvat (type en vorm)
- hoeveel toetsmomenten worden voorzien (formatief & summatief)
- wanneer de toetsen worden afgenomen
- in welke vorm de toetsen worden afgenomen
- hoeveel tijd wordt voor een toets voorzien
- wat de onderlinge weging van de toetsen is
- hoe en door wie de toetsen worden afgenomen en beoordeeld
- hoe en wanneer wordt er feedback gegeven
Studenten worden bij de aanvang van het opleidingsonderdeel over de toetsing geïnformeerd, zodat voor hen transparant is wat en hoe er te leren valt.
- welke leerresultaten worden getoetst (wat de inhoud van de toetsen is)
- welke toetsen de toetsing van het opleidingsonderdeel omvat (type en vorm)
- hoeveel toetsmomenten worden voorzien (formatief & summatief)
- wanneer de toetsen worden afgenomen
- in welke vorm de toetsen worden afgenomen
- hoeveel tijd wordt voor een toets voorzien
- wat de onderlinge weging van de toetsen is
- hoe en door wie de toetsen worden afgenomen en beoordeeld
- hoe en wanneer wordt er feedback gegeven
Studenten worden bij de aanvang van het opleidingsonderdeel over de toetsing geïnformeerd, zodat voor hen transparant is wat en hoe er te leren valt.
Een toetsmatrijs
Toetsmatrijs
Een toetsmatrijs is bedoeld om de
validiteit van de toets en de vragen te borgen. Een toetsmatrijs is een blauwdruk
(tabel) die een systematische constructie van representatieve toetsen wil
garanderen. Het is een hulpmiddel om te bepalen hoeveel vragen in een toets
verdeeld zijn over de vooropgestelde leerdoelen en beheersingsniveaus in
combinatie met de leerinhouden. Na de
opmaak van een toetsmatrijs kan men per leerdoel nog vrij bepalen welke
vraagvorm/toetsvorm men wil gebruiken. Als docent maakt je op basis van het
toetsprogramma van je opleiding een keuze voor de meest efficiënte en
effectieve toetsvorm(en). De functie die de toets heeft (formatieve of
summatieve evaluatie) en de leerdoelen die getoetst worden, bepalen de keuze
van de toetsvorm.
In één oogopslag is te zien om welke inhoud het in de toets zal moeten gaan en over welke vaardigheden de student zal moeten beschikken (welk gedrag hij/zij zal moeten vertonen). |