Bouwstenen opleiding
  • home
  • Thomas More
    • Missie - Visie - Strategie - Waarden >
      • Missie
      • Visie
      • Strategie
      • Waarden
    • Visie op Onderwijs & Studenten >
      • 7 pijlers en aspiraties
    • Visie op Onderwijs & Onderzoek
    • Visie op Onderwijs & Kwaliteit
  • Opleiding
    • Visie van de opleiding >
      • Internationale ontwikkelingen
      • Aanverwante opleidingen
    • Profiel van de afgestudeerde
    • Opleidingsspecifieke leerresultaten en gedragsindicatoren >
      • Domeinspecifieke leerresultaten (DLR)
  • Leeromgeving
    • Ontwerpprincipes >
      • Constructive Alignment als leidend ontwerpprincipe
      • Design for All
      • Community of Inquiry voor blended leeromgevingen
      • Blended leren
      • Evidence based onderwijs
      • Praktijkgebaseerd
      • Multi- en interdisciplinair
      • Talenontwikkelend
    • Opleidingsprogramma >
      • Didactisch concept
      • Rol van de praktijk
      • Vrije keuzeruimte
      • International window
      • Randvoorwaarden
    • Leerresultaten en leerdoelen >
      • Leerresultatenmatrix
    • Leerinhouden >
      • Kennisbasis
      • 21st Century Skills
      • Internationalisering van het curriculum
    • Studiebegeleiding >
      • Studenten helpen elkaar
      • Studiemethodiekbegeleiding
  • Toetsen
    • Principes toetsbeleid
    • Toetskader
    • Toetsprogramma
    • Toetsmatrix
  • Cocreatie
  • Kwaliteit
    • Kader voor een opleiding
    • Onderwijsspiegel
  • Tools & Practices

De toetsmatrix

Een toetsmatrix is een visuele weergave van de huidige situatie  inzake toetsing binnen de opleiding. Het is een inventarisatie van al de toetsen die in de opleiding gebruikt worden. Het bevat de verschillende evaluatie-/ toetsvormen, gekoppeld aan de beoordelaars, het tijdstip van afname, feedback, studielast, doel van de toetsing, enz.  

Het toetsschema

Het toetsschema beschrijft:

-      welke leerresultaten worden getoetst (wat de inhoud van de toetsen is)

-      welke toetsen de toetsing van het opleidingsonderdeel omvat (type en vorm)

-      hoeveel toetsmomenten worden voorzien (formatief & summatief)

-      wanneer de toetsen worden afgenomen

-      in welke vorm de toetsen worden afgenomen

-      hoeveel tijd wordt voor een toets voorzien

-      wat de onderlinge weging van de toetsen is

-      hoe en door wie de toetsen worden afgenomen en beoordeeld

-      hoe en wanneer wordt er feedback gegeven 

Studenten worden bij de aanvang van het opleidingsonderdeel over de toetsing geïnformeerd, zodat voor hen transparant is wat en hoe er te leren valt.

Een toetsmatrijs

Toetsmatrijs Een toetsmatrijs is bedoeld om de validiteit van de toets en de vragen te borgen. Een toetsmatrijs is een blauwdruk (tabel) die een systematische constructie van representatieve toetsen wil garanderen. Het is een hulpmiddel om te bepalen hoeveel vragen in een toets verdeeld zijn over de vooropgestelde leerdoelen en beheersingsniveaus in combinatie met de leerinhouden.  Na de opmaak van een toetsmatrijs kan men per leerdoel nog vrij bepalen welke vraagvorm/toetsvorm men wil gebruiken. Als docent maakt je op basis van het toetsprogramma van je opleiding een keuze voor de meest efficiënte en effectieve toetsvorm(en). De functie die de toets heeft (formatieve of summatieve evaluatie) en de leerdoelen die getoetst worden, bepalen de keuze van de toetsvorm.

In één oogopslag is te zien om welke inhoud het in de toets zal moeten gaan en over welke vaardigheden de student zal moeten beschikken (welk gedrag hij/zij zal moeten vertonen). 

Foto
Toetsmatrijs
Aangestuurd door Maak uw eigen unieke website met aanpasbare sjablonen.