Toets & toetsitem
Het toetsbeleid op toetsniveau focust op de toetskwaliteit van de toets en de toetsitems. Een toets afnemen impliceert meer dan het construeren van toetsvragen. Het is een proces dat uit vijf fasen bestaat:
doelbepaling --> meten --> cijfer geven/scoren --> beslissen --> rapporteren.
Een docent ontwikkelt op basis van het toetsschema van het opleidingsonderdeel en het toetsprogramma van de opleiding kwaliteitsvolle toetsen. Een toets is kwaliteitsvol wanneer zowel de toets als elk toetsitem voldoet aan de basiskwaliteitseisen.
Een toets is méér dan een toevallige, ad random verzameling van vragen. Wanneer men een toets opstelt, zorgt men ervoor dat de leerresultaten van het opleidingsonderdeel op een evenwichtige en representatieve manier vertegenwoordigd zijn. Men maakt m.a.w. een doordachte keuze van het aantal vragen dat over leerresultaten gesteld wordt. Om dit op een gerichte en bewuste manier te doen, maakt men gebruik van een toetsmatrijs.
‘Toetsen zijn meetinstrumenten. Om die reden moeten zij met de grootst mogelijke zorgvuldigheid worden samengesteld. Ze zijn een afspiegeling van het onderwijs.’ (Bender, W., Toetsen in het hoger onderwijs (2003). Koninklijke Van Gorcum, Asse)
doelbepaling --> meten --> cijfer geven/scoren --> beslissen --> rapporteren.
Een docent ontwikkelt op basis van het toetsschema van het opleidingsonderdeel en het toetsprogramma van de opleiding kwaliteitsvolle toetsen. Een toets is kwaliteitsvol wanneer zowel de toets als elk toetsitem voldoet aan de basiskwaliteitseisen.
Een toets is méér dan een toevallige, ad random verzameling van vragen. Wanneer men een toets opstelt, zorgt men ervoor dat de leerresultaten van het opleidingsonderdeel op een evenwichtige en representatieve manier vertegenwoordigd zijn. Men maakt m.a.w. een doordachte keuze van het aantal vragen dat over leerresultaten gesteld wordt. Om dit op een gerichte en bewuste manier te doen, maakt men gebruik van een toetsmatrijs.
‘Toetsen zijn meetinstrumenten. Om die reden moeten zij met de grootst mogelijke zorgvuldigheid worden samengesteld. Ze zijn een afspiegeling van het onderwijs.’ (Bender, W., Toetsen in het hoger onderwijs (2003). Koninklijke Van Gorcum, Asse)
Meer weten?
- Toetsmatrijs
- Keuze van toetsvorm en vraagvorm
- Cesuurbepaling en normering
- Kwaliteit van toetsvragen en toetsen