Een talenbeleidskader voor Thomas More
Hoe?

- Dit talenbeleidskader zet de bakens van het talenbeleid van TM uit. De opleidingen leggen binnen de contouren van dit kader eigen accenten in een talenbeleidsplan om resultaatsgericht en op maat van de eigen studenten, het eigen curriculum en het werkveld te kunnen werken.
- Talenbeleidsteams, ondersteund door O&S, werken good examples of practice op maat van de opleiding uit.
- Tools om dit kader in de praktijk om te zetten en good examples of practice worden verzameld in een gebruikersvriendelijke omgeving.
Achtergrond
Studeren in het hoger onderwijs vraagt een behoorlijke taalvaardigheid van studenten. Niet alleen bij de start, maar ook door de hele studie heen is aandacht voor taal cruciaal. Competenties worden immers bijgebracht en verworven via taal. Voor alle studenten is taal een onmisbaar middel om toegang te krijgen tot het curriculum. Studenten moeten syllabi en wetenschappelijke artikels doorgronden, papers schrijven, presentaties geven, examenvragen beantwoorden, gerichte en geïnformeerde vragen stellen, enz. Taal is met andere woorden het draagvlak van leer- en evaluatieprocessen. Aangezien bedrijven en instellingen veel belang hechten aan een goede taalbeheersing, moeten opleidingen ook voorbereiden op de talige vereisten van de arbeidsmarkt.
Wat is talenbeleid?
Een talenbeleid is het beleid van een instelling ten aanzien van al haar (onderwijs)talen. Van den Branden (2004) definieert talenbeleid als “de structurele en strategische poging van een schoolteam om de onderwijspraktijk of het gebruik van taal/talen in de opleiding aan te passen aan de taalleerbehoeften van de leerlingen met het oog op het bevorderen van hun algehele ontwikkeling en het verbeteren van hun onderwijsresultaten.(1) Van den Branden (2005) wijst er ook op dat talenbeleid een kwestie van beleid is: alleen indien het structureel en strategisch wordt aangepakt en het samenhang vertoont met het algemene beleid van een school, kan het effectief worden gerealiseerd.
Van der Westen (2007) (2) formuleert een definitie van taalbeleid specifiek voor het hoger onderwijs:
“Taalbeleid is de formulering van het permanente, systematische en strategische handelen van beleidsmakers en beleidsuitvoerders om ‒ op alle voor het onderwijs relevante niveaus ‒ taal én taalontwikkeling tot een bron van permanente aandacht en zorg te laten zijn in de dagelijkse praktijk van het onderwijs en die maatregelen te nemen die bijdragen aan het studiesucces van studenten.
Studiesucces wil in dit verband zeggen:
• in staat zijn de opleiding met behoud van alle kwaliteitseisen succesvol te doorlopen, en
• bij het afstuderen te beschikken over voldoende taalvaardigheid voor de beginnende beroepsuitoefening.”
(1) Van den Branden, 2004, Taalbeleid: een hefboom voor gelijke onderwijskansen?, in School en Samenleving, 5, p.51. Deze definitie werd ook opgenomen in de talenbeleidsnota van Frank Vandenbroucke (2007).
(2) Van der Westen, W., 2007, Van nul tot platform: Taalbeleid in het hoger onderwijs, in A. van Gelderen (red.), Eenentwintigste conferentie Het Schoolvak Nederlands, Gent, Academia Press.
Van der Westen (2007) (2) formuleert een definitie van taalbeleid specifiek voor het hoger onderwijs:
“Taalbeleid is de formulering van het permanente, systematische en strategische handelen van beleidsmakers en beleidsuitvoerders om ‒ op alle voor het onderwijs relevante niveaus ‒ taal én taalontwikkeling tot een bron van permanente aandacht en zorg te laten zijn in de dagelijkse praktijk van het onderwijs en die maatregelen te nemen die bijdragen aan het studiesucces van studenten.
Studiesucces wil in dit verband zeggen:
• in staat zijn de opleiding met behoud van alle kwaliteitseisen succesvol te doorlopen, en
• bij het afstuderen te beschikken over voldoende taalvaardigheid voor de beginnende beroepsuitoefening.”
(1) Van den Branden, 2004, Taalbeleid: een hefboom voor gelijke onderwijskansen?, in School en Samenleving, 5, p.51. Deze definitie werd ook opgenomen in de talenbeleidsnota van Frank Vandenbroucke (2007).
(2) Van der Westen, W., 2007, Van nul tot platform: Taalbeleid in het hoger onderwijs, in A. van Gelderen (red.), Eenentwintigste conferentie Het Schoolvak Nederlands, Gent, Academia Press.