Bouwstenen opleiding
  • home
  • Thomas More
    • Missie - Visie - Strategie - Waarden >
      • Missie
      • Visie
      • Strategie
      • Waarden
    • Visie op Onderwijs & Studenten >
      • 7 pijlers en aspiraties
    • Visie op Onderwijs & Onderzoek
    • Visie op Onderwijs & Kwaliteit
  • Opleiding
    • Visie van de opleiding >
      • Internationale ontwikkelingen
      • Aanverwante opleidingen
    • Profiel van de afgestudeerde
    • Opleidingsspecifieke leerresultaten en gedragsindicatoren >
      • Domeinspecifieke leerresultaten (DLR)
  • Leeromgeving
    • Ontwerpprincipes >
      • Constructive Alignment als leidend ontwerpprincipe
      • Design for All
      • Community of Inquiry voor blended leeromgevingen
      • Blended leren
      • Evidence based onderwijs
      • Praktijkgebaseerd
      • Multi- en interdisciplinair
      • Talenontwikkelend
    • Opleidingsprogramma >
      • Didactisch concept
      • Rol van de praktijk
      • Vrije keuzeruimte
      • International window
      • Randvoorwaarden
    • Leerresultaten en leerdoelen >
      • Leerresultatenmatrix
    • Leerinhouden >
      • Kennisbasis
      • 21st Century Skills
      • Internationalisering van het curriculum
    • Studiebegeleiding >
      • Studenten helpen elkaar
      • Studiemethodiekbegeleiding
  • Toetsen
    • Principes toetsbeleid
    • Toetskader
    • Toetsprogramma
    • Toetsmatrix
  • Cocreatie
  • Kwaliteit
    • Kader voor een opleiding
    • Onderwijsspiegel
  • Tools & Practices

Studenten helpen elkaar

Peer Assisted Learning (PAL) is een verzamelterm voor allerlei strategieën die het leerproces trachten te faciliteren via de actieve en interactieve tussenkomst van andere lerenden die geen professionele leerkrachten zijn. Peer Assisted Learning behelst met andere woorden een actieve leeromgeving waarin peers elkaar ondersteunen en zelf verantwoordelijkheid dragen voor het eigen leer- en instructieproces (Topping, 1996).

Vaak worden in PAL tutees (studenten uit de lagere jaren) gecoacht door tutors (studenten uit de hogere jaren). Zo worden ze inhoudelijk erg ondersteund en stijgt hun zelfvertrouwen. Enkele basisprincipes worden hieronder opgesomd.
  • Geen formele bijeenkomsten voor herhaling of het aanbrengen van nieuwe leerstof.
  • Een (begeleidings)moment waarin het leerproces op een informele, gestructureerde en doelgerichte manier vorm krijgt om zo kennis te bestendigen en te verdiepen.
  • Studenten zitten samen in kleine groepjes (+/- vier of vijf studenten) tijdens de PAL-momenten.
  • Idealiter geven studenten (tutees) zelf aan welke leerstof ze in groep willen bespreken tijdens een PAL-moment.
  • De tutor helpt als ervaringsdeskundige en ondersteunt studenten in hun eigen manier van werken.
  • Ter voorbereiding van het moment, leest de student de leerstof best eerst door en noteert onduidelijkheden.
Praktisch
  • Stel één persoon verantwoordelijk voor het PAL-project (kan docent, trajectbegeleider,… zijn).
  • Deze verantwoordelijke neemt en bewaakt de beslissingen, communicatie en acties rond de PAL-initiatie.
  • De verantwoordelijke staat in voor de opleiding en begeleiding van tutoren (of stelt iemand aan die deze taak op zich neemt).
  • Je plant de PAL-momenten best vast in in een uurrooster (van alle fases) zodat zowel de tutees als tutors vrij zijn, anders zal het erg moeilijk zijn dit praktisch te organiseren.
  • Plan een vijftal PAL-momenten van anderhalf uur per semester in.
Hoe starten met PAL?
  • Stel een verantwoordelijke/coördinator aan voor het PAL-project.
  • Bespreek met een kernteam hoe je het zal organiseren binnen de opleiding.
  • Als verantwoordelijke:
    • communiceer je met docenten en studenten over het initiatief;
    • zoek je tutoren:
      • zoek tutoren uit fase 2 en fase 3 omwille van stageperiodes;
      • vraag wat hun sterktes zijn;
      • geef hen informatie en een basisopleiding;
    • plan je voor alle studenten uit fase 1 een PAL-moment in met tutoren zodat ze kunnen zien wat nuttig is en laat je geïnteresseerden inschrijven;
    • coördineer je inschrijvingen en maak je groepjes met tutees en tutoren (ongeveer 4-tal tutees per groep)
    • regel je praktische zaken zoals reserveren van lokalen;
    • communiceer je met de betrokken partijen en ben je beschikbaar voor vragen;
    • voorzie je een certificaat voor tutoren;
    • ….
Indien je graag PAL wilt opstarten binnen je opleiding en je hier graag ondersteuning of informatie over wilt, aarzel dan niet om contact op te nemen met liesbeth.huybens@thomasmore.be.
►
Aangestuurd door Maak uw eigen unieke website met aanpasbare sjablonen.