Bouwstenen opleiding
  • home
  • Thomas More
    • Missie - Visie - Strategie - Waarden >
      • Missie
      • Visie
      • Strategie
      • Waarden
    • Visie op Onderwijs & Studenten >
      • 7 pijlers en aspiraties
    • Visie op Onderwijs & Onderzoek
    • Visie op Onderwijs & Kwaliteit
  • Opleiding
    • Visie van de opleiding >
      • Internationale ontwikkelingen
      • Aanverwante opleidingen
    • Profiel van de afgestudeerde
    • Opleidingsspecifieke leerresultaten en gedragsindicatoren >
      • Domeinspecifieke leerresultaten (DLR)
  • Leeromgeving
    • Ontwerpprincipes >
      • Constructive Alignment als leidend ontwerpprincipe
      • Design for All
      • Community of Inquiry voor blended leeromgevingen
      • Blended leren
      • Evidence based onderwijs
      • Praktijkgebaseerd
      • Multi- en interdisciplinair
      • Talenontwikkelend
    • Opleidingsprogramma >
      • Didactisch concept
      • Rol van de praktijk
      • Vrije keuzeruimte
      • International window
      • Randvoorwaarden
    • Leerresultaten en leerdoelen >
      • Leerresultatenmatrix
    • Leerinhouden >
      • Kennisbasis
      • 21st Century Skills
      • Internationalisering van het curriculum
    • Studiebegeleiding >
      • Studenten helpen elkaar
      • Studiemethodiekbegeleiding
  • Toetsen
    • Principes toetsbeleid
    • Toetskader
    • Toetsprogramma
    • Toetsmatrix
  • Cocreatie
  • Kwaliteit
    • Kader voor een opleiding
    • Onderwijsspiegel
  • Tools & Practices

Randvoorwaarden

Bij de concrete vormgeving van een opleiding gelden een aantal randvoorwaarden zoals decretale bepalingen, interne afspraken, maar ook financiële mogelijkheden, beschikbare infrastructuur, studenten en medewerkers, visie op leren, ....
Decretale bepalingen (zie Codex hoger onderwijs)
Hieronder vind je de meest relevante bepalingen voor de opbouw van een curriculum:
  • Een professionele bacheloropleiding omvat ten minste 180 studiepunten en is verdeeld in ongeveer 3 gelijke opleidingsfasen van 54 à 66 studiepunten.
  • Afstudeerrichtingen vormen een inhoudelijke differentiatie van minstens 30 studiepunten, waarvoor 'eigen' leerresultaten zijn vastgelegd. Ze worden opgenomen in het Hoger Onderwijsregister (HOR) en staan vermeld op het diploma. De inrichting van afstudeerrichtingen is gebonden aan een VLUHR-procedure.
  • Binnen een opleiding kan echter ook op andere manieren inhoudelijk gedifferentieerd worden: keuze-OPO's en keuzepakketten.
  • Een opleidingsonderdeel (OPO) is een afgebakend geheel van onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten dat gericht is op het verwerven van welomschreven competenties betreffende kennis, inzicht, vaardigheden en attitudes. Een OPO is een coherent geheel in het curriculum. 
  • De studieomvang van een OPO bedraagt tenminste 3 studiepunten.
Interne afspraken en de Onderwijs- en examenregeling
* academisch kalender/jaarindeling
* beschikbare tijd (lesweken, ...)
* iedere opleidingsfase bestaat uit 2 evenwaardige semesters.
* elk opleidingstraject kan zowel voltijds als deeltijds gevolgd worden.
* volgtijdelijkheid
* bachelorproof
* voorwaarden m.b.t. titelvoering (aantal uren stage, ...)
Andere factoren
* inzet van docenten
* groepsgrootte
* infrastructuur
* kenmerken van student
* financiële mogelijkheden
* ...
►
Aangestuurd door Maak uw eigen unieke website met aanpasbare sjablonen.