Ontwerpprincipes
Diverse ontwerpprincipes sturen het ontwerp van een succesvolle blended leeromgeving voor de opleiding.
Het leidende ontwerpprincipe is Constructive Alignment. Succesvol onderwijs is het resultaat van een leeromgeving, waarbij de verschillende aspecten in optimale samenhang zijn ontworpen en worden ontwikkeld en gerealiseerd.
|
Vervolgens nemen we de ontwerpprincipes uit de Visie op Onderwijs en Studenten, meer bepaald Design for all, blended en evidence based.
Vanuit het principe Design for All probeert men bij het ontwerp van onderwijs tegemoet te komen aan de diverse noden van studenten. Dit kan je bijvoorbeeld realiseren vanuit het ontwerp van leermateriaal.
|
Ook de flexibiliteit van blended leren biedt uitgelezen mogelijkheden om het Design for All-principe te ondersteunen. Onder blended leren verstaan we een doordachte integratie van face-to-face onderwijs met e-leren. Door de juiste combinatie van verschillende media, onderwijsmethoden en/of -strategieën proberen we de impact van de contactmomenten voor de studenten te verhogen. Dit betekent dat we onze leeromgevingen fundamenteel moeten herdenken: wat is de ideale mix van studiematerialen, werkvormen en leeractiviteiten om de opleidingsspecifieke leerresultaten maximaal te realiseren? Een voordeel van blended leren is dat het daarbinnen ontwikkeld studiemateriaal gemakkelijk over opleidingen en zelfs campussen heen kan worden gedeeld.
|
Daarnaast ontwerpen we ons onderwijs evidence based . Dit houdt in dat we ons didactisch handelen zoveel mogelijk baseren op de resultaten van (toegepast) onderzoek. We verkiezen momenteel het nieuwere concept evidence informed, waarbij beslissingen genomen worden op basis van een combinatie van data, deontologische opvattingen over de doelen van onderwijs en inzichten over kwaliteit van onderwijs. We willen de effectiviteit van ons onderwijs bewaken aan de hand van data. De digitale verwerking van studieresultaten levert een schat aan informatie op, bijvoorbeeld over doorstroom of drop-out. Die willen we beter ontsluiten en aanwenden voor de verbetering van ons onderwijs.
|
Tot slot sturen we ons ontwerp vanuit een aantal principes, eigen aan professioneel hoger onderwijs, meer bepaald praktijkgebaseerd onderwijs en multi-en interdisciplinair onderwijs. En een aantal principes die vandaag de dag hoog op de onderwijsagenda staan, zoals taalontwikkelend onderwijs.