Ontwerpmodellen voor curriculumdesign
Het ontwerpen van een curriculum (= instructional design) gebeurt vanuit een ontwerpmodel. Bij dit ontwerpen gaat het om de afstemming van leerdoelen, leerinhouden, werkvormen en evaluatievormen op de leerresultaten die men met de opleiding voor ogen heeft.
Wat is het doel, hoe komen we daar en hoe weten we dat het doel bereikt is? |
De waarde van het hanteren van een ontwerpmodel is dat het je bewust maakt van de noodzakelijke stappen in het proces van curriculumontwikkeling. Je krijgt een helder zicht op de te ondernemen acties.
Hieronder vind je meer uitleg over verschillende modellen.
De context waarin het leren plaatsvindt, zal de keuze van een model bepalen. Zo wordt het 4C/ID- model bv. veel gebruikt bij Blenden Leren en is het ontwerpprincipe Backward Design vooral geschikt voor het ontwikkelen van een leerplan op micro niveau, meer bepaald op het niveau van een lessenserie. Het leerlijnenmodel van De Bie is dan weer interessant voor werkplekleren.
Hieronder vind je meer uitleg over verschillende modellen.
De context waarin het leren plaatsvindt, zal de keuze van een model bepalen. Zo wordt het 4C/ID- model bv. veel gebruikt bij Blenden Leren en is het ontwerpprincipe Backward Design vooral geschikt voor het ontwikkelen van een leerplan op micro niveau, meer bepaald op het niveau van een lessenserie. Het leerlijnenmodel van De Bie is dan weer interessant voor werkplekleren.
Voorbeelden van ontwerpmodellen
Ontwerpmodel Backward Designing
Ontwerpmodel CLIA Ontwerpmodel Curriculaire spinnenweb: hulpvragen Ontwerpmodel Leerlijnenmodel van de Bie Checklist Taxonomie van Bloom |