Bouwstenen opleiding
  • home
  • Thomas More
    • Missie - Visie - Strategie - Waarden >
      • Missie
      • Visie
      • Strategie
      • Waarden
    • Visie op Onderwijs & Studenten >
      • 7 pijlers en aspiraties
    • Visie op Onderwijs & Onderzoek
    • Visie op Onderwijs & Kwaliteit
  • Opleiding
    • Visie van de opleiding >
      • Internationale ontwikkelingen
      • Aanverwante opleidingen
    • Profiel van de afgestudeerde
    • Opleidingsspecifieke leerresultaten en gedragsindicatoren >
      • Domeinspecifieke leerresultaten (DLR)
  • Leeromgeving
    • Ontwerpprincipes >
      • Constructive Alignment als leidend ontwerpprincipe
      • Design for All
      • Community of Inquiry voor blended leeromgevingen
      • Blended leren
      • Evidence based onderwijs
      • Praktijkgebaseerd
      • Multi- en interdisciplinair
      • Talenontwikkelend
    • Opleidingsprogramma >
      • Didactisch concept
      • Rol van de praktijk
      • Vrije keuzeruimte
      • International window
      • Randvoorwaarden
    • Leerresultaten en leerdoelen >
      • Leerresultatenmatrix
    • Leerinhouden >
      • Kennisbasis
      • 21st Century Skills
      • Internationalisering van het curriculum
    • Studiebegeleiding >
      • Studenten helpen elkaar
      • Studiemethodiekbegeleiding
  • Toetsen
    • Principes toetsbeleid
    • Toetskader
    • Toetsprogramma
    • Toetsmatrix
  • Cocreatie
  • Kwaliteit
    • Kader voor een opleiding
    • Onderwijsspiegel
  • Tools & Practices

Ontwerpmodellen voor curriculumdesign

Het ontwerpen van een curriculum (= instructional design) gebeurt vanuit een ontwerpmodel. Bij dit ontwerpen gaat het om de afstemming van  leerdoelen, leerinhouden, werkvormen en evaluatievormen op de leerresultaten die men met de opleiding voor ogen heeft. 

Wat is het doel, hoe komen we daar en hoe weten we dat het doel bereikt is? 
Foto
Instructional design
De waarde van het hanteren van een ontwerpmodel is dat het je bewust maakt van de noodzakelijke stappen in het proces van curriculumontwikkeling. Je krijgt een helder zicht op de te ondernemen acties. 

Hieronder vind je meer uitleg over verschillende modellen.
De context waarin het leren plaatsvindt, zal de keuze van een model bepalen. Zo wordt het 4C/ID- model bv. veel gebruikt bij Blenden Leren en is het ontwerpprincipe Backward Design vooral geschikt voor het ontwikkelen van een leerplan op micro niveau, meer bepaald op het niveau van een lessenserie. Het leerlijnenmodel van De Bie is dan weer interessant voor werkplekleren.

Voorbeelden van ontwerpmodellen

Foto
ADDIE - model
Foto
leerlijnenmodel De Bie
Foto
4C/ID model (Merriƫnboer e.a.)
Foto
Backward Design - model
Foto
CLIA- model

Foto
Ontwerpmodel Backward Designing
Ontwerpmodel CLIA
Ontwerpmodel Curriculaire spinnenweb: hulpvragen
Ontwerpmodel Leerlijnenmodel van de Bie
Checklist Taxonomie van Bloom

Aangestuurd door Maak uw eigen unieke website met aanpasbare sjablonen.