Bouwstenen opleiding
  • home
  • Thomas More
    • Missie - Visie - Strategie - Waarden >
      • Missie
      • Visie
      • Strategie
      • Waarden
    • Visie op Onderwijs & Studenten >
      • 7 pijlers en aspiraties
    • Visie op Onderwijs & Onderzoek
    • Visie op Onderwijs & Kwaliteit
  • Opleiding
    • Visie van de opleiding >
      • Internationale ontwikkelingen
      • Aanverwante opleidingen
    • Profiel van de afgestudeerde
    • Opleidingsspecifieke leerresultaten en gedragsindicatoren >
      • Domeinspecifieke leerresultaten (DLR)
  • Leeromgeving
    • Ontwerpprincipes >
      • Constructive Alignment als leidend ontwerpprincipe
      • Design for All
      • Community of Inquiry voor blended leeromgevingen
      • Blended leren
      • Evidence based onderwijs
      • Praktijkgebaseerd
      • Multi- en interdisciplinair
      • Talenontwikkelend
    • Opleidingsprogramma >
      • Didactisch concept
      • Rol van de praktijk
      • Vrije keuzeruimte
      • International window
      • Randvoorwaarden
    • Leerresultaten en leerdoelen >
      • Leerresultatenmatrix
    • Leerinhouden >
      • Kennisbasis
      • 21st Century Skills
      • Internationalisering van het curriculum
    • Studiebegeleiding >
      • Studenten helpen elkaar
      • Studiemethodiekbegeleiding
  • Toetsen
    • Principes toetsbeleid
    • Toetskader
    • Toetsprogramma
    • Toetsmatrix
  • Cocreatie
  • Kwaliteit
    • Kader voor een opleiding
    • Onderwijsspiegel
  • Tools & Practices

Opleidingsspecifieke leerresultaten

Opleidingsspecifieke leerresultaten (OLR) zijn leerresultaten op het niveau van de opleiding en dus instellingsspecifiek. Voor opleidingen in Thomas More betekent dit dat:

-      Het opleidingsspecifiek leerresultatenkader (OLRK) minimaal de DLR’s omvat.  De DLR’s vormen echter geen strak keurslijf. Dit betekent dat het kan gaan om:

o   dezelfde leerresultaten, met hetzelfde abstractieniveau;

o   een concretisering van een of meerdere leerresultaten uit het DLRK;

o   een aanvulling vanuit de eigenheid instelling of de opleiding binnen de instelling;

o   of een combinatie van het bovenstaande

-      Het OLR-Kader afgestemd is op de visie, missie en visie op onderwijs en studenten van Thomas More.

-      Het OLR-Kader voldoende richtinggevend is voor de invulling van de opleiding.

Belangrijk is dat de leerresultaten breed gedragen zijn in de opleiding. Hiertoe kan men op verschillende manieren betrokkenheid en feedback van docenten, studenten en werkveld stimuleren.

Voor de indeling van de OLR’s ben je als opleiding volledig vrij. We geven hierbij enkele mogelijkheden, zonder allesomvattend te willen zijn.

-      een op inhoud gebaseerde structuur  

-      een op de discipline gebaseerde structuur, uitgaande van de expertisedomeinen van de professional,

-      een thematisch structuur

-      een structuur gebaseerd op leerlijnen

-      ...

Nadat je het OLR-Kader hebt vastgelegd, toets je dit af aan de DLR’s op Vlaams niveau, de discipline- en/of beroepseisen, het profiel van je afgestudeerde, je opleidingsvisie en de principes uit de missie, visie en visie op onderwijs & studenten van Thomas More. Je gaat daarbij na:

-      of alle domeinspecifieke leerresultaten in het OLR-Kader voorkomen

-      of het OLR-Kader voldoet aan de actuele eisen die aan afgestudeerden worden gesteld, door (internationale) benchmarking met het beroepenveld en onderzoeksdomein(en).

Mogelijke bronnen zijn:

§  leerresultaten van gelijkaardige opleidingen in binnen- en buitenland,

§  websites of (persoonlijke) contacten met docenten,

§  kwaliteitsstandaarden voor het vakgebied en de opleiding of het beroep,

§  vacatures en beroepsprofielen,

§  evoluties in de onderzoeksdiscipline,

§  werkveldbevragingen waarbij aan vertegenwoordigers van het beroepsdomein de vraag wordt voorgelegd in welke mate de competenties van een afgestudeerde aansluiten bij de noden en verwachtingen voor een startende professional.

-      of de verticale samenhang in leerlijnen tussen opeenvolgende opleidingen verzekerd is.

-      Of  de horizontale aflijning met verwante opleidingen van eenzelfde niveau en oriëntatie duidelijk is.

-      hoe de eigen opleiding zich tot de (externe) concurrent verhoudt door uitdieping, specificering en concretisering van domeinspecifieke leerresultaten of door een toevoeging eraan.

Volgende richtvragen kunnen hierbij helpen:

-      Dekken de leerresultaten voldoende af wat de opleiding wil realiseren bij haar studenten?

-      Geven ze alle inhouden van de opleiding weer?

-      Komt het profiel van de alumnus voldoende naar voor?

-      Omschrijven ze wat een startende professional of onderzoeker in de discipline kan?

-      Bouwen de leerresultaten verder op die van leerplichtonderwijs (VKS4) en HBO5 (VKS 5)? Is er een duidelijk (niveau)verschil?

-      Bereiden de leerresultaten voldoende voor op een mogelijke master die erop aansluit?

-      ...

 

Aangestuurd door Maak uw eigen unieke website met aanpasbare sjablonen.