Bouwstenen opleiding
  • home
  • Thomas More
    • Missie - Visie - Strategie - Waarden >
      • Missie
      • Visie
      • Strategie
      • Waarden
    • Visie op Onderwijs & Studenten >
      • 7 pijlers en aspiraties
    • Visie op Onderwijs & Onderzoek
    • Visie op Onderwijs & Kwaliteit
  • Opleiding
    • Visie van de opleiding >
      • Internationale ontwikkelingen
      • Aanverwante opleidingen
    • Profiel van de afgestudeerde
    • Opleidingsspecifieke leerresultaten en gedragsindicatoren >
      • Domeinspecifieke leerresultaten (DLR)
  • Leeromgeving
    • Ontwerpprincipes >
      • Constructive Alignment als leidend ontwerpprincipe
      • Design for All
      • Community of Inquiry voor blended leeromgevingen
      • Blended leren
      • Evidence based onderwijs
      • Praktijkgebaseerd
      • Multi- en interdisciplinair
      • Talenontwikkelend
    • Opleidingsprogramma >
      • Didactisch concept
      • Rol van de praktijk
      • Vrije keuzeruimte
      • International window
      • Randvoorwaarden
    • Leerresultaten en leerdoelen >
      • Leerresultatenmatrix
    • Leerinhouden >
      • Kennisbasis
      • 21st Century Skills
      • Internationalisering van het curriculum
    • Studiebegeleiding >
      • Studenten helpen elkaar
      • Studiemethodiekbegeleiding
  • Toetsen
    • Principes toetsbeleid
    • Toetskader
    • Toetsprogramma
    • Toetsmatrix
  • Cocreatie
  • Kwaliteit
    • Kader voor een opleiding
    • Onderwijsspiegel
  • Tools & Practices

Inter- en multidisciplinair onderwijs

Interdisciplinair onderwijs brengt door de inhoud van het onderwijs een zekere dynamiek met zich mee die zich vertaalt in andere, meer actieve onderwijsvormen, zoals het werken met complexe problemen, bij voorkeur afkomstig uit de praktijk. Studenten benaderen deze problemen dan vanuit verschillende disciplines. Dit doen zij in werkgroepen, tijdens debatten en bijvoorbeeld door interviews te houden. Om de interdisciplinaire aanpak naar het onderwijs te kunnen vertalen, is het eerst nodig de eigenheid van de verschillende opleidingen in kaart te brengen en vast te leggen waar de hiaten en uitdagingen liggen in de huidige onderwijsaanpak met betrekking tot deze interdisciplinaire aanpak.

Dicht bij interdisciplinair onderwijs ligt multidisciplinair onderwijs. Studenten volgen dan naast hun disciplinaire bacheloropleiding opleidingsonderdelen van andere opleidingen, echter zonder dat in het onderwijs zelf een integratie plaatsvindt tussen de verschillende vakgebieden. Multidisciplinariteit gaat minder ver dan interdisciplinariteit.
Foto
Opleidingsonderdeel Sociaal ingenieus
Interdisciplinair samenwerken in de gezondheidszorg

►
Aangestuurd door Maak uw eigen unieke website met aanpasbare sjablonen.