Inter- en multidisciplinair onderwijs
Interdisciplinair onderwijs brengt door de inhoud van het onderwijs een zekere dynamiek met zich mee die zich vertaalt in andere, meer actieve onderwijsvormen, zoals het werken met complexe problemen, bij voorkeur afkomstig uit de praktijk. Studenten benaderen deze problemen dan vanuit verschillende disciplines. Dit doen zij in werkgroepen, tijdens debatten en bijvoorbeeld door interviews te houden. Om de interdisciplinaire aanpak naar het onderwijs te kunnen vertalen, is het eerst nodig de eigenheid van de verschillende opleidingen in kaart te brengen en vast te leggen waar de hiaten en uitdagingen liggen in de huidige onderwijsaanpak met betrekking tot deze interdisciplinaire aanpak.
Dicht bij interdisciplinair onderwijs ligt multidisciplinair onderwijs. Studenten volgen dan naast hun disciplinaire bacheloropleiding opleidingsonderdelen van andere opleidingen, echter zonder dat in het onderwijs zelf een integratie plaatsvindt tussen de verschillende vakgebieden. Multidisciplinariteit gaat minder ver dan interdisciplinariteit.
Dicht bij interdisciplinair onderwijs ligt multidisciplinair onderwijs. Studenten volgen dan naast hun disciplinaire bacheloropleiding opleidingsonderdelen van andere opleidingen, echter zonder dat in het onderwijs zelf een integratie plaatsvindt tussen de verschillende vakgebieden. Multidisciplinariteit gaat minder ver dan interdisciplinariteit.