Bouwstenen opleiding
  • home
  • Thomas More
    • Missie - Visie - Strategie - Waarden >
      • Missie
      • Visie
      • Strategie
      • Waarden
    • Visie op Onderwijs & Studenten >
      • 7 pijlers en aspiraties
    • Visie op Onderwijs & Onderzoek
    • Visie op Onderwijs & Kwaliteit
  • Opleiding
    • Visie van de opleiding >
      • Internationale ontwikkelingen
      • Aanverwante opleidingen
    • Profiel van de afgestudeerde
    • Opleidingsspecifieke leerresultaten en gedragsindicatoren >
      • Domeinspecifieke leerresultaten (DLR)
  • Leeromgeving
    • Ontwerpprincipes >
      • Constructive Alignment als leidend ontwerpprincipe
      • Design for All
      • Community of Inquiry voor blended leeromgevingen
      • Blended leren
      • Evidence based onderwijs
      • Praktijkgebaseerd
      • Multi- en interdisciplinair
      • Talenontwikkelend
    • Opleidingsprogramma >
      • Didactisch concept
      • Rol van de praktijk
      • Vrije keuzeruimte
      • International window
      • Randvoorwaarden
    • Leerresultaten en leerdoelen >
      • Leerresultatenmatrix
    • Leerinhouden >
      • Kennisbasis
      • 21st Century Skills
      • Internationalisering van het curriculum
    • Studiebegeleiding >
      • Studenten helpen elkaar
      • Studiemethodiekbegeleiding
  • Toetsen
    • Principes toetsbeleid
    • Toetskader
    • Toetsprogramma
    • Toetsmatrix
  • Cocreatie
  • Kwaliteit
    • Kader voor een opleiding
    • Onderwijsspiegel
  • Tools & Practices

Piramide van Miller

De driehoek van Miller (1990) geeft de hiërarchische relatie weer tussen 4 beheersingsniveaus:
  1. weten
  2. weten hoe
  3. laten zien
  4. doen 
Foto
Onderliggende niveaus vormen steeds het fundament voor de bovenliggende laag. M.a.w. wil men een bepaald niveau beheersen dan zal men eerst het niveau eronder al in een bepaalde mate moeten beheersen.

Knows (niveau M1)
Het onderste niveau wordt gevormd door de kennis waarover een beroepsbeoefenaar moet beschikken om zijn taken uit te kunnen voeren zoals van hem wordt verwacht.
Knows how (niveau M2)
Op het volgende niveau gaat het er om of de beroepsbeoefenaar weet hoe hij die kennis moet gebruiken bij het uitvoeren van zijn probleemoplossende taken.
Shows how (niveau M3)
Op dit derde niveau laat de beroepsbeoefenaar zien dat hij kan handelen in een gesimuleerde omgeving, onder meer op basis van zijn kennis. Het gaat dus om kennen en handelen (cognitie en gedrag).
Does (niveau M4)
Het bovenste niveau in de driehoek betreft het zelfstandig handelen in de complexe praktijk van alledag. Daarbij wordt een beroep gedaan op een geïntegreerd geheel van kennis, vaardigheden, houdingen en persoonlijke eigenschappen.

bron: http://www.gertjanschop.com/modellen/driehoek_van_miller.html

Foto
Meer lezen?
Hier klikken om te bewerken.
Aangestuurd door Maak uw eigen unieke website met aanpasbare sjablonen.