Bouwstenen opleiding
  • home
  • Thomas More
    • Missie - Visie - Strategie - Waarden >
      • Missie
      • Visie
      • Strategie
      • Waarden
    • Visie op Onderwijs & Studenten >
      • 7 pijlers en aspiraties
    • Visie op Onderwijs & Onderzoek
    • Visie op Onderwijs & Kwaliteit
  • Opleiding
    • Visie van de opleiding >
      • Internationale ontwikkelingen
      • Aanverwante opleidingen
    • Profiel van de afgestudeerde
    • Opleidingsspecifieke leerresultaten en gedragsindicatoren >
      • Domeinspecifieke leerresultaten (DLR)
  • Leeromgeving
    • Ontwerpprincipes >
      • Constructive Alignment als leidend ontwerpprincipe
      • Design for All
      • Community of Inquiry voor blended leeromgevingen
      • Blended leren
      • Evidence based onderwijs
      • Praktijkgebaseerd
      • Multi- en interdisciplinair
      • Talenontwikkelend
    • Opleidingsprogramma >
      • Didactisch concept
      • Rol van de praktijk
      • Vrije keuzeruimte
      • International window
      • Randvoorwaarden
    • Leerresultaten en leerdoelen >
      • Leerresultatenmatrix
    • Leerinhouden >
      • Kennisbasis
      • 21st Century Skills
      • Internationalisering van het curriculum
    • Studiebegeleiding >
      • Studenten helpen elkaar
      • Studiemethodiekbegeleiding
  • Toetsen
    • Principes toetsbeleid
    • Toetskader
    • Toetsprogramma
    • Toetsmatrix
  • Cocreatie
  • Kwaliteit
    • Kader voor een opleiding
    • Onderwijsspiegel
  • Tools & Practices

Design for All

Foto
Wat?
Design for All betekent dat men vanaf het ontwerp van een project of product nadenkt over de ontwikkeling ervan.
  • Dit wil zeggen dat je vanaf het begin rekening houdt met de diversiteit van onze populatie zodat het product toegankelijk is voor iedereen.
  • Zodat er nadien geen specifieke aanpassingen meer nodig zin.
  • Zo krijgt een gebouw krijgt geen trap meer, maar een hellend vlak en schuifdeuren. Dit is goed voor rolstoelgebruikers, kinderwagens, leveranciers, ouderen, …
  • Ook een universeel cursussjabloon met een duidelijke structuur, goed lettertype, … is goed voor al onze studenten.
 
Waarom?
Elke student is uniek en heeft zijn eigen capaciteiten, de studentenpopulatie is dus divers.
Om alle studenten:
  • optimale leer- en ontwikkelingskansen te bieden;
  • onderwijs universeel toegankelijk te maken;
  • tot meer inclusie te komen;
  • flexibel studeren mogelijk te maken;
kiezen we voor Design for All.
Hoe?
  • Vanaf het ontwerp proactief inspelen op mogelijke verschillen om ad hoc aanpassingen en individuele maatregelen achteraf te vermijden;
  • Vertrekken van de capaciteiten en de diversiteit;
  • Alle doelgroepen betrekken bij nieuwe ontwerpen;
  • Flexibel omspringen met doelstellingen, methoden, materialen, evaluatie, …;
    • Bv. blended learning integreren, voorleessoftware gebruiken, ...

Een voorbeeld van heel wat redelijke aanpassingen die je in een opleiding kan doen vind je in de tabel met inclusieve maatregelen.

Een gekend model voor universeel ontwerp van onderwijs is Universal Design for Learning (UDL). Het is een set van principes voor universeel ontwerp (zie kader) dat iedereen gelijke kansen biedt om te leren. 
De Vlaamse versie van UDL vind je op de site van het Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO).
Bijkomende info:
  • Burgstahler, S. E., & Cory, R.C.  (2008). Universal Design in Higher Education. From Principles to Practices. Harvard Education press: Cambridge.
  • Meirsschaut, M. Monsecour, F., & Wilssens, M. Universeel ontwerp in de klas en op school.

►
Aangestuurd door Maak uw eigen unieke website met aanpasbare sjablonen.