Bouwstenen opleiding
  • home
  • Thomas More
    • Missie - Visie - Strategie - Waarden >
      • Missie
      • Visie
      • Strategie
      • Waarden
    • Visie op Onderwijs & Studenten >
      • 7 pijlers en aspiraties
    • Visie op Onderwijs & Onderzoek
    • Visie op Onderwijs & Kwaliteit
  • Opleiding
    • Visie van de opleiding >
      • Internationale ontwikkelingen
      • Aanverwante opleidingen
    • Profiel van de afgestudeerde
    • Opleidingsspecifieke leerresultaten en gedragsindicatoren >
      • Domeinspecifieke leerresultaten (DLR)
  • Leeromgeving
    • Ontwerpprincipes >
      • Constructive Alignment als leidend ontwerpprincipe
      • Design for All
      • Community of Inquiry voor blended leeromgevingen
      • Blended leren
      • Evidence based onderwijs
      • Praktijkgebaseerd
      • Multi- en interdisciplinair
      • Talenontwikkelend
    • Opleidingsprogramma >
      • Didactisch concept
      • Rol van de praktijk
      • Vrije keuzeruimte
      • International window
      • Randvoorwaarden
    • Leerresultaten en leerdoelen >
      • Leerresultatenmatrix
    • Leerinhouden >
      • Kennisbasis
      • 21st Century Skills
      • Internationalisering van het curriculum
    • Studiebegeleiding >
      • Studenten helpen elkaar
      • Studiemethodiekbegeleiding
  • Toetsen
    • Principes toetsbeleid
    • Toetskader
    • Toetsprogramma
    • Toetsmatrix
  • Cocreatie
  • Kwaliteit
    • Kader voor een opleiding
    • Onderwijsspiegel
  • Tools & Practices

Curriculum

Het docententeam geeft het curriculum en de opleidingsonderdelen vorm. 
De voorwaarden voor een coherent curriculum zijn:
  • dat alle opleidingsonderdelen afgestemd zijn op de opleiding in zijn geheel en onderling op elkaar;
  • dat de basiscomponenten (leerdoelen, evaluatie en didactische aanpak) op elkaar afgestemd zijn in de opleiding als geheel en per opleidingsonderdeel.

Om dit als team uit te werken, maak je gebruik van een ontwerpmodel en realiseer je  'constructive alignment' (John Biggs) en maak je gebruik van een ontwerpmodel. 

Foto
Het ‘curriculaire spinnenweb’ (Van den Akker, 2003) visualiseert alle facetten van het curriculum. Centraal staat de visie op leren. Vanuit die visie worden keuzes gemaakt met betrekking tot de verschillende facetten. 
meer lezen: website van den akker


Foto
Meer lezen?
  • Curriculair spinnenweb - kernvragen
  • powerpoint
Aangestuurd door Maak uw eigen unieke website met aanpasbare sjablonen.