Bouwstenen opleiding
  • home
  • Thomas More
    • Missie - Visie - Strategie - Waarden >
      • Missie
      • Visie
      • Strategie
      • Waarden
    • Visie op Onderwijs & Studenten >
      • 7 pijlers en aspiraties
    • Visie op Onderwijs & Onderzoek
    • Visie op Onderwijs & Kwaliteit
  • Opleiding
    • Visie van de opleiding >
      • Internationale ontwikkelingen
      • Aanverwante opleidingen
    • Profiel van de afgestudeerde
    • Opleidingsspecifieke leerresultaten en gedragsindicatoren >
      • Domeinspecifieke leerresultaten (DLR)
  • Leeromgeving
    • Ontwerpprincipes >
      • Constructive Alignment als leidend ontwerpprincipe
      • Design for All
      • Community of Inquiry voor blended leeromgevingen
      • Blended leren
      • Evidence based onderwijs
      • Praktijkgebaseerd
      • Multi- en interdisciplinair
      • Talenontwikkelend
    • Opleidingsprogramma >
      • Didactisch concept
      • Rol van de praktijk
      • Vrije keuzeruimte
      • International window
      • Randvoorwaarden
    • Leerresultaten en leerdoelen >
      • Leerresultatenmatrix
    • Leerinhouden >
      • Kennisbasis
      • 21st Century Skills
      • Internationalisering van het curriculum
    • Studiebegeleiding >
      • Studenten helpen elkaar
      • Studiemethodiekbegeleiding
  • Toetsen
    • Principes toetsbeleid
    • Toetskader
    • Toetsprogramma
    • Toetsmatrix
  • Cocreatie
  • Kwaliteit
    • Kader voor een opleiding
    • Onderwijsspiegel
  • Tools & Practices

Constructive alignment als leidend ontwerpprincipe

Constructive alignment (Biggs, 2003) betekent dat de verschillende aspecten van een leeromgeving in optimale samenhang worden ontwikkeld en gerealiseerd.
  • Het vertrekpunt zijn de opleidingsspecifieke leerresultaten van de opleiding.
  • Deze opleidingsspecifieke leerresultaten bepalen hoe je idealiter toetst.
  • De toetsvormen bepalen hoe je je onderwijspraktijk vorm geeft door middel van werkvormen, leermateriaal en hoe je de feedback & begeleiding organiseert.
Model van Constructive Alignment voor het ontwerpen en ontwikkelen van een opleiding.
Model van Constructive Alignment voor het ontwerpen en ontwikkelen van een opleiding.
In een onderwijspraktijk worden studenten aangezet tot leren zodat ze bepaalde opleidingsspecifieke leerresultaten bereiken. Deze opleidingsspecifieke leerresultaten worden vooropgesteld binnen een bepaalde context, namelijk in opleidingsonderdelen in het curriculum. Om studenten tot leren aan te zetten worden leeractiviteiten georganiseerd a.d.h.v. bepaalde werkvormen. Heel vaak worden hierbij leermaterialen aangewend om het bereiken van de opleidingsspecifieke leerresultaten te faciliteren. Om na te gaan of studenten de opleidingsspecifieke leerresultaten bereiken, worden studenten getoetst. Deze toetsing is naadloos afgestemd op de opleidingsspecifieke leerresultaten die de studenten moeten bereiken en kan dus veel verschillende vormen aannemen.
Het cyclisch karakter van de leeromgeving maakt duidelijk dat toetsing geen eindpunt is: om studenten verder tot leren aan te zetten wordt er terugkoppeling gegeven m.b.t. de opleidingsspecifieke leerresultaten, veelal in de vorm van feedback & begeleiding.
►
Aangestuurd door Maak uw eigen unieke website met aanpasbare sjablonen.