Community of Inquiry voor blended leeromgevingenOm te komen tot een optimale leerervaring (Educational experience) in blended en online leeromgevingen moeten deze bestaan uit elementen van de drie sferen (Powell e.a., 2012):
|
Het Community of Inquiry model is het resultaat van uitgebreid onderzoek naar de ontwikkeling van kwaliteitsvolle blended en online leeromgevingen.
Het CoI-model is vandaag de dag nog steeds onderwerp van verder onderzoek. Meer informatie vind je op de website van CoI. |
Op basis van het Community of Inquiry model stellen we voor te streven naar een evenwicht in de 3 sferen voor je OPO. Hoe dichter de sferen bij elkaar liggen, hoe meer overlap er is, hoe meer kans op effectieve ‘educational experience’.
We adviseren een 1/3de verdeling over de sferen voor de eerste opleidingsfase. In de daaropvolgende opleidingsfasen kunnen de verhoudingen tussen de sferen verschillen. We stellen voor dat een gewone lesweek een verdeling heeft van 12 contacturen, 12 uur zelfstudie en 12 uur samenwerken in kleine leereenheden met peers en experten. Op vraag van het regiobestuur TMMA heeft de Dienst Onderwijs een advies geformuleerd over het aantal contacturen. Het CoI-model was een belangrijke bron voor het advies. De adviesnota is ook op de Academische Raad besproken. |
Op vraag van het regiobestuur TMMA heeft de Dienst Onderwijs een advies geformuleerd over het aantal contacturen. Het CoI-model was een belangrijke bron voor het advies. De adviesnota is ook op de Academische Raad besproken.
|