Bouwstenen opleiding
  • home
  • Thomas More
    • Missie - Visie - Strategie - Waarden >
      • Missie
      • Visie
      • Strategie
      • Waarden
    • Visie op Onderwijs & Studenten >
      • 7 pijlers en aspiraties
    • Visie op Onderwijs & Onderzoek
    • Visie op Onderwijs & Kwaliteit
  • Opleiding
    • Visie van de opleiding >
      • Internationale ontwikkelingen
      • Aanverwante opleidingen
    • Profiel van de afgestudeerde
    • Opleidingsspecifieke leerresultaten en gedragsindicatoren >
      • Domeinspecifieke leerresultaten (DLR)
  • Leeromgeving
    • Ontwerpprincipes >
      • Constructive Alignment als leidend ontwerpprincipe
      • Design for All
      • Community of Inquiry voor blended leeromgevingen
      • Blended leren
      • Evidence based onderwijs
      • Praktijkgebaseerd
      • Multi- en interdisciplinair
      • Talenontwikkelend
    • Opleidingsprogramma >
      • Didactisch concept
      • Rol van de praktijk
      • Vrije keuzeruimte
      • International window
      • Randvoorwaarden
    • Leerresultaten en leerdoelen >
      • Leerresultatenmatrix
    • Leerinhouden >
      • Kennisbasis
      • 21st Century Skills
      • Internationalisering van het curriculum
    • Studiebegeleiding >
      • Studenten helpen elkaar
      • Studiemethodiekbegeleiding
  • Toetsen
    • Principes toetsbeleid
    • Toetskader
    • Toetsprogramma
    • Toetsmatrix
  • Cocreatie
  • Kwaliteit
    • Kader voor een opleiding
    • Onderwijsspiegel
  • Tools & Practices

Community of Inquiry voor blended leeromgevingen

Om te komen tot een optimale leerervaring (Educational experience) in blended en online leeromgevingen moeten deze bestaan uit elementen van de drie sferen (Powell e.a., 2012):
  • Teaching presence, waarin de docent(en) de cognitieve en sociale processen ontwerpen, faciliteren en richting geven met het oog op het behalen van de leerdoelen;
  • Cognitive presence, waarin de student zich engageert tot het verwerken van leerstof. Hij engageert zich tot een proces van kritisch denken, construeren van betekenis door middel van reflectie en discours.
  • Social presence, waarin de student zijn leerproces met peers en experts kan delen en spiegelen.
Een student is opgenomen in een ‘Community of Inquiry’ (Garrison, Anderson, & Archer, 2000) als hij actief is in één of meerdere zones van de drie sferen. Zo komt hij tot onderzoekend leren.
Het Community of Inquiry model is het resultaat van uitgebreid onderzoek naar de ontwikkeling van kwaliteitsvolle blended en online leeromgevingen.
Het CoI-model is vandaag de dag nog steeds onderwerp van verder onderzoek. Meer informatie vind je op de website van CoI.

Community of Inquiry model - Creating an Educational Experience (2001)
Community of Inquiry model - Creating an Educational Experience (2001)
Community of Inquiry model - aanzet tot vertaling
Community of Inquiry model

Op basis van het Community of Inquiry model stellen we voor te streven naar een evenwicht in de 3 sferen voor je OPO. Hoe dichter de sferen bij elkaar liggen, hoe meer overlap er is, hoe meer kans op effectieve ‘educational experience’.
We adviseren een 1/3de verdeling over de sferen voor de eerste opleidingsfase. In de daaropvolgende opleidingsfasen kunnen de verhoudingen tussen de sferen verschillen.

We stellen voor dat een gewone lesweek een verdeling heeft van 12 contacturen, 12 uur zelfstudie en 12 uur samenwerken in kleine leereenheden met peers en experten.

Op vraag van het regiobestuur TMMA heeft de Dienst Onderwijs een advies geformuleerd over het aantal contacturen. Het CoI-model was een belangrijke bron voor het advies. De adviesnota is ook op de Academische Raad besproken.
Op vraag van het regiobestuur TMMA heeft de Dienst Onderwijs een advies geformuleerd over het aantal contacturen. Het CoI-model was een belangrijke bron voor het advies. De adviesnota is ook op de Academische Raad besproken.
►
Aangestuurd door Maak uw eigen unieke website met aanpasbare sjablonen.