Bouwstenen opleiding
  • home
  • Thomas More
    • Missie - Visie - Strategie - Waarden >
      • Missie
      • Visie
      • Strategie
      • Waarden
    • Visie op Onderwijs & Studenten >
      • 7 pijlers en aspiraties
    • Visie op Onderwijs & Onderzoek
    • Visie op Onderwijs & Kwaliteit
  • Opleiding
    • Visie van de opleiding >
      • Internationale ontwikkelingen
      • Aanverwante opleidingen
    • Profiel van de afgestudeerde
    • Opleidingsspecifieke leerresultaten en gedragsindicatoren >
      • Domeinspecifieke leerresultaten (DLR)
  • Leeromgeving
    • Ontwerpprincipes >
      • Constructive Alignment als leidend ontwerpprincipe
      • Design for All
      • Community of Inquiry voor blended leeromgevingen
      • Blended leren
      • Evidence based onderwijs
      • Praktijkgebaseerd
      • Multi- en interdisciplinair
      • Talenontwikkelend
    • Opleidingsprogramma >
      • Didactisch concept
      • Rol van de praktijk
      • Vrije keuzeruimte
      • International window
      • Randvoorwaarden
    • Leerresultaten en leerdoelen >
      • Leerresultatenmatrix
    • Leerinhouden >
      • Kennisbasis
      • 21st Century Skills
      • Internationalisering van het curriculum
    • Studiebegeleiding >
      • Studenten helpen elkaar
      • Studiemethodiekbegeleiding
  • Toetsen
    • Principes toetsbeleid
    • Toetskader
    • Toetsprogramma
    • Toetsmatrix
  • Cocreatie
  • Kwaliteit
    • Kader voor een opleiding
    • Onderwijsspiegel
  • Tools & Practices

Taxonomie van Bloom

Bloom onderscheid zes gedragsniveaus waarop een leerdoel ingedeeld kan worden. Het voordeel van het gebruiken van een taxonomie is dat de niveauindeling een handvat biedt bij het formuleren van leerdoelen en het bepalen van evaluatievormen/formuleren van toetsvragen.
Bloom maakt een onderscheid in 6 toenemende niveaus van (kennis)beheersing:
  1. weten
  2. inzicht
  3. toepassing
  4. analyse
  5. synthese
  6. evaluatie
Foto
De 'bovenste' vaardigheden (synthese en evalueren) zijnin 2001 door een student van Bloom, Lorin Anderson, aangepast naar evalueren en creëren om aan de huidige onderwijsinzichten te voldoen.
Een variant op deze taxonomie is de digitale taxonomie van Bloom waarbij vooral ingegaan wordt op het leren met ICT. De basis van de taxonomie blijft echter hetzelfde, namelijk een schaal van lagere orde- naar hogere orde vaardigheden. 
Foto
Meer lezen?
Hier klikken om te bewerken.
Aangestuurd door Maak uw eigen unieke website met aanpasbare sjablonen.