Blended Leren
De ideale mix / de juiste blend
Wanneer we blended leren willen realiseren, moeten we vooraf goed nadenken over de mogelijkheden en (on)mogelijkheden. Het impliceert een herontwerp van zowel de leersituaties als de leeromgeving en het vraagt specifieke competenties om dit soort leerprocessen adequaat te begeleiden. Het vormgeven van leerprocessen en inrichten van een adequate leeromgeving is een complexe aangelegenheid. Het gaat niet alleen om een mix van e-learning en andere vormen van onderwijs zoals face-to-face, maar ook bijvoorbeeld om een mix van didactische strategieën en een mix van communicatievormen (bijvoorbeeld synchrone of asynchrone communicatie). Uitgangspunt is steeds dat een optimaal leerproces een optimale interactie tussen alle betrokkenen impliceert tussen docent en student, maar ook tussen studenten onderling. Hoe maak je de juiste blend? De juiste blend is afhankelijk van onderwijspraktijk. Iedere leersituatie is anders, daarom hangt de keuze van de juiste blend af van de situatie. |
PowerPoint: concretisering Blended leren
|
![]()
|
Alle stappen om een blended OPO te maken vind je in bouwstenen OPO