Bouwstenen opleiding
  • home
  • Thomas More
    • Missie - Visie - Strategie - Waarden >
      • Missie
      • Visie
      • Strategie
      • Waarden
    • Visie op Onderwijs & Studenten >
      • 7 pijlers en aspiraties
    • Visie op Onderwijs & Onderzoek
    • Visie op Onderwijs & Kwaliteit
  • Opleiding
    • Visie van de opleiding >
      • Internationale ontwikkelingen
      • Aanverwante opleidingen
    • Profiel van de afgestudeerde
    • Opleidingsspecifieke leerresultaten en gedragsindicatoren >
      • Domeinspecifieke leerresultaten (DLR)
  • Leeromgeving
    • Ontwerpprincipes >
      • Constructive Alignment als leidend ontwerpprincipe
      • Design for All
      • Community of Inquiry voor blended leeromgevingen
      • Blended leren
      • Evidence based onderwijs
      • Praktijkgebaseerd
      • Multi- en interdisciplinair
      • Talenontwikkelend
    • Opleidingsprogramma >
      • Didactisch concept
      • Rol van de praktijk
      • Vrije keuzeruimte
      • International window
      • Randvoorwaarden
    • Leerresultaten en leerdoelen >
      • Leerresultatenmatrix
    • Leerinhouden >
      • Kennisbasis
      • 21st Century Skills
      • Internationalisering van het curriculum
    • Studiebegeleiding >
      • Studenten helpen elkaar
      • Studiemethodiekbegeleiding
  • Toetsen
    • Principes toetsbeleid
    • Toetskader
    • Toetsprogramma
    • Toetsmatrix
  • Cocreatie
  • Kwaliteit
    • Kader voor een opleiding
    • Onderwijsspiegel
  • Tools & Practices

21st Century Skills

= sleutelcompetenties
  1. Kernvakken en 21e eeuw thema's (Core subjects and Innovation Skills
    * Kernvakken: Nederlands, wereldtalen, kunt/esthetiek, wiskunde, economie, wetenschappen, aardrijkskunde,                    geschiedenis, politiek en burgerzin
    * Interdisciplinaire thema's voor de 21e eeuw: Global awareness (wereldbewustzijn), financiële geletterdheid,                      economische geletterdheid, zakelijke geletterdheid en ondernemingszin, burgerzin, gezondheidsgeletterdheid,                  duurzaamheid & ecologisch bewustzijn

  2. Leer- en innovatievaardigheden (Learning and Innovation Skills)
    * Creativiteit en innovatie: creatief denken, creatief werken met anderen en innovaties implementeren.
    * Kritisch denken en probleem oplossen: effectief redeneren, systeemdenken, beslissingen nemen en problemen                oplossen.
    * Communicatie en samenwerking: helder communiceren en samenwerken met anderen.

  3. Informatie-, media- en technologische vaardigheden (Information, Media and Technology Skills)
    * Informatiegeletterdheid: Informatie raadplegen en evalueren, en informatie gebruiken en beheren.
    * Mediageletterdheid: media analyseren, mediaproducten creëren.
    * ICT-geletterdheid: technologie effectief gebruiken.

  4. Levens- en carrière vaardigheden (Life and Career Skills)
    * Flexibiliteit en aanpassingsvermogen: aanpassen aan verandering, flexibel zijn.
    * Initiatief en zelfsturing: doelen en tijd beheren, zelfstandig werken, en zelfsturende lerende
    * Sociale en cross-culturele vaardigheden: effectief interageren met anderen, en effectief werken in diverse teams.
    * Productiviteit en rekenschap/toerekenbaarheid: projecten beheren en resultaten realiseren.
    * Leiderschap en verantwoordelijkheid: sturen en leiden van anderen, en verantwoordelijk zijn voor anderen.


Foto
Meer lezen?
  • http://www.p21.org (Engelstalig)
  • http://www.kennisnet.nl/themas/21st-century-skills/ (Nederlandstalig)
  • http://www.21stcenturyskills.nl/inspiratie/ (Nederlands)




Aangestuurd door Maak uw eigen unieke website met aanpasbare sjablonen.